Qudwah Hasanah

Zikrullah fi kulli makan wa kulli zaman..


Salamualaik....ana nk tanya la, antum pernah baca novel Relasi tak??? hasil karya Hilal Asyraf. Pendapat ana, buku ini memang sesuai dan bagus la kpd mereka yg b'peringkat sekolah dlm m'cari makna erti persahabatan, kpd para mas'ul dlm m'yampaikan dakwah tarbiyyah wa islamiyyah, kasih s'orang pelajar kepada guru dan hormat s'orang anak kepada ibu bapa.

Isi2 dan mutiara2 d'dlm buku ini banyak ada kaitan dan m'ngingatkan ana. Jadi ana sarankan antum semua beli dan bacalah novel ini walaupun ianya ada slot2 cinta. Tapi walaupun ia ada cinta, cinta yg d'tunjukkan dlm novel ini pun masih m'gikut dan b'landaskan syariat Islam.

Oh ye novel cinta..apabila sebut tentang novel cinta, ana t'ingt s'buah novel cinta yg ana pernah baca pada b'berapa hari yg lepas. D'sini ana hendak b'kongsilah. Sesudah ana baca, isinya agak menarik juga, tapi yg m'jadi perhatian ana utk m'baca novel t'sebut ialah d'mana d'bahagian kulit muka novel tersebut d'bahagian bawah ada t'tera "novel spiritual cinta b'landaskan iman dan al-quran". Selepas ana baca dan nilai, tiada nilai Islam langsung dlm bab cinta kecuali terlalu sedikit dan isinya juga agak "over" kerana m'agungkan insan biasa sedangkan Nabi Muhammad S.A.W yg sepatutnya kita kena m'agungkan. Dan bagi ana la, novel tersebut hanya novel cinta biasa yg tiada b'landaskan al-quran dan as-sunnah.

Tapi ana bukannya nak apa, cuma s'eloknya dan s'eloknya kalau suatu benda itu d'certakan kononnya b'landaskan syariat Islam, haruslah d'buat dan d'tunjukkan dgn betul yg itulah Islam ajar, yg itulah Islam benarkan. Kerana apabila manusia yg kurang ilmu tentang agama ini, mereka akan m'yangka dan m'ngatakan "oh,gini cara Islam" dan akhirnya k'fahaman mereka akan salah.

Itulah yg m'jadi punca umat Islam sekarang. Mereka m'dapat ilmu yg ada k'salahan dan silap. Tapi itu hanyalah pendapat ana. Apa-apa pun, bacalah Relasi dan sekarang ini ana sedang m'cari novel sambungannya, Terasing^^

0 comments:

Post a Comment

Soppo Anyim??

My photo
Salammualaik kpd antum semua..Mohamad Adib ibn Mohamad Suhor, s'orang hamba Allah yg lemah & sentiasa mencari maghfirah dan mardhatillah...

Followers